L-karnityna – jak wpływa na nasz organizm?

L-karnityna – zastosowanie i działanie. Jak wpływa na organizm sportowca?

 

L-karnityna to jeden z popularniejszych suplementów, stosowanych przez sportowców. Osoby aktywne wybierają ją najczęściej w okresie redukcji, gdyż związek ten znany jest z tego, że przyspiesza spalanie tłuszczu, a więc i pomaga w rzeźbieniu sylwetki. L-karnityna znajduje także swoje miejsce w wielu suplementach, wspomagających odchudzanie. Jednak pomoc w utracie kilogramów to niejedyne jej korzystne działanie. Substancja ta bowiem wspiera w organizmie człowieka wiele procesów i jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania. Czym jest L-karnityna, jak działa na organizm sportowca i czy faktycznie wspomaga odchudzanie?

 

L-karnityna – czym jest? Definicja

 

L-karnityna to organiczny związek chemiczny, który po raz pierwszy został wyizolowany z mięśni w 1905 roku. W organizmie człowieka substancja ta syntezowana jest w wątrobie, nerkach i mózgu z dwóch aminokwasów lizyny i metioniny. W poprawnie funkcjonującym organizmie dorosłego człowieka znajduje się ok. 20 g L-karnityny, która ulokowana jest głównie w mięśniach szkieletowych oraz sercu. Niewielkie ilości znaleźć można także we wspomnianych wcześniej miejscach syntezy. L-karnityna nie podlega metabolizmowi, jest filtrowana w kłębuszkach nerkowych, a następnie prawie w całości wchłaniana zwrotnie w kanalikach nerkowych.

 

Rola L-karnityny w organizmie człowieka

 

L-karnityna w organizmie człowieka wpływa na różne procesy. Substancja ta znana jest najbardziej z właściwości odchudzających, jednak nie są to jej jedyne korzystne funkcje.

 

Wpływ L-karnityny na organizm człowieka:

  • uczestniczy w metabolizmie lipidów; ma zdolność obniżania złego cholesterolu;
  • transportuje komórki tłuszczowe do mitochondriów, gdzie zostają przemienione w energię;
  • reguluje gospodarkę hormonalną, wpływa przede wszystkim na aktywność hormonów tarczycy oraz testosteronu;
  • pomaga w wydalaniu zbędnych metabolitów;
  • przyspiesza procesy spalania tkanki tłuszczowej;
  • zwiększa termogenezę organizmu;
  • jest adaptogenem, pomaga organizmowi przystosować się do panujących warunków;
  • bierze udział w przemianach węglowodanowych; pełni rolę materiału energetycznego, zastępującego glikogen;
  • wykazuje właściwości przeciwutleniające.

 

Jak L-karnityna działa na odchudzanie?

 

L-karnityna znana jest przede wszystkim z tego, że wspomaga odchudzanie. To właśnie dlatego często sięgają po nią nie tylko sportowcy, ale również osoby, którym zależy na zrzuceniu nadmiernej masy ciała. Czy L-karnityna pomoże nam w magiczny sposób utracić zbędne kilogramy? Nie, jednak może wspomóc procesy spalania tkanki tłuszczowej. O co chodzi? Samo zażywanie L-karnityny niewiele nam pomoże, gdyż każda osoba zdrowa ma możliwość syntezowania tej substancji w organizmie. L-karnityna przydaje się, gdy stosujemy dietę odchudzającą, a w niej  produkty, przyspieszające przemianę materii czy zwiększające termogenezę organizmu np. pieprz czarny czy cynamon. Przyprawy te same w sobie usprawniają szybkość przemian, zachodzących w organizmie, i samo zażywanie L-karnityny zadziała podobnie. Jeżeli do tego dołączymy obniżenie dziennej kaloryczności spożywanych produktów oraz systematyczną aktywność fizyczną, proces redukcji tkanki tłuszczowej może przebiegać szybciej, niż stałoby się to bez suplementacji tego związku.

 

Jak L-karnityna działa na organizm sportowca?

 

Dlaczego L-karnityna stała się tak popularna wśród sportowców? Czy oprócz przyspieszenia procesów spalania tkanki tłuszczowej, co może okazać się przydatne w okresie redukcyjnym, L-karnityna wykazuje jakiekolwiek inne właściwości korzystne dla sportowców?

 

Jedną z przesłanek, która pokazuje, że sportowcy powinni dodatkowo przyjmować L-karnitynę, są badania, wykazujące, iż zwiększony wysiłek fizyczny może obniżać poziom wolnej L-karnityny w organizmie, co oznacza, iż warto ją dostarczać z zewnątrz.

 

Co więcej, liczne testy wykazały, iż L-karnityna może redukować mikrouszkodzenia mięśni podczas treningu, a więc wpływa na szybszą regenerację i może mieć znaczenie dla zwiększenia wydajności treningu. Pozytywne są również wyniki, świadczące o wpływie L-karnityny na poprawę zdolności wysiłkowej sportowca.

 

L-karnityna wykazuje właściwości przeciwutleniające, co oznacza, iż chroni organizm przed stresem oksydacyjnym, zmniejszając jego szkodliwe działanie na organizm. Jest to ważne dla każdego aktywnego człowieka, gdyż nadmierny wysiłek fizyczny może zwiększać poziom kortyzolu, co z kolei przedkłada się na podniesienie poziomu stresu oksydacyjnego i związanego z nim pogorszenia samopoczucia.

 

L-karnitynę poleca się również aktywnym osobom starszym. Badania wykazują, iż związek ten może zwiększać zdolności wysiłkowe seniorów, zmniejszając ogólne zmęczenie fizyczne i psychiczne.

 

Czy warto suplementować l-karnitynę?

 

L-karnityna to suplement, który warto mieć na uwadze, gdy zależy nam na przyspieszonym spalaniu tkanki tłuszczowej. Substancja ta znalazła swoje miejsce w wielu suplementach na odchudzanie, aczkolwiek można ją zakupić także osobno. Należy pamiętać jednak o tym, iż L-karnityna sama w sobie cudów nie zdziała. Może być traktowana jedynie jako pomoc w odchudzaniu, suplement, zapewniający szybsze efekty diety oraz systematycznego wysiłku fizycznego.

 

Sportowcy mogą stosować l-karnitynę nie tylko podczas redukcji. W połączeniu z aktywnością sportową, związek ten przyspiesza rzeźbienie sylwetki, jednak wpływa również na wydolność i regenerację organizmu, dlatego warto o nim pomyśleć na każdym etapie treningu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *