Batony proteinowe – czy warto wprowadzić je do diety?

Batony proteinowe zyskują coraz większą popularność w świecie żywności dietetycznej. Są nie tylko smaczną i zdrową przekąską, ale także źródłem białka, które jest kluczowym składnikiem diety każdego sportowca amatora i profesjonalisty. W niektórych sytuacjach mogą również pełnić funkcję zamiennika tradycyjnego posiłku. Obecnie batony proteinowe spotkamy nie tylko w sklepach z odżywkami, ale także w wielu marketach spożywczych. Dokonując zakupu, warto zapoznać się ze składem produktu, gdyż niektóre batony różnią się od popularnych marsów czy snickersów wyłącznie zawartością białka. Czym powinien charakteryzować się dobry baton proteinowy i czy warto po niego sięgać?

 

Jakie jest zapotrzebowanie na białko w diecie sportowca?

Odpowiednia ilość białka w diecie osoby regularnie uprawiającej sport jest czynnikiem decydującym o prawidłowym przebiegu procesu regeneracji potreningowej, czyli naprawy mikrouszkodzeń we włóknach mięśniowych powstałych w wyniku intensywnego treningu siłowego. W pełni zregenerowane mięśnie zwiększają swoje możliwości adaptacyjne, dzięki czemu możemy systematycznie zwiększać obciążenie na sztandze, co jak wiadomo jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na budowę masy mięśniowej. Zapotrzebowanie organizmu na białko, podobnie jak w przypadku innych składników odżywczych, takich jak węglowodany i tłuszcze, to kwestia bardzo indywidualna. Ustalając jaka podaż protein będzie dla nas optymalna, musimy wziąć pod uwagę naszą aktualną wagę, poziom wytrenowania, a także rodzaj wykonywanej aktywności oraz jej intensywność. Przyjmuje się, że na każdy kilogram wagi ciała powinniśmy dostarczyć od około 1,5 do 2,5 gramów białka. Dla przykładu: osoba ważąca 80 kilogramów, by zbudować masę mięśniową, potrzebuje 160g. białka dziennie (80kg x 2g). Zapotrzebowanie wzrasta w okresie odchudzania, gdy wprowadzamy nasz organizm w stan deficytu kalorycznego. Wysoka podaż białka pozwala utrzymać dodatni bilans azotowy, który ochroni nasze mięśnie przed katabolizmem i zapewnia ich prawidłowy rozwój.

 

Batony proteinowe jako źródło białka

Dostarczenie odpowiedniej ilości białek wyłącznie z pożywienia może być problematyczne. Smaczną i bardzo wygodną alternatywą dla normalnego posiłku są batony proteinowe zdobywające coraz większą popularność na rynku produktów dla sportowców. Batony są doskonałym sposobem na uzupełnienie naszego zapotrzebowania w wysoko przyswajalne białko, zwłaszcza gdy tego najbardziej potrzebujemy, czyli po treningu, w podróży lub gdy nasz napięty grafik nie pozwala na wielkie gotowanie.

 

Jaki skład powinien mieć dobry baton proteinowy?

  1. Węglowodany. Idealny baton proteinowy powinien zawierać minimalną ilość cukrów prostych. Jeżeli w składzie znajduje się syrop glukozowo – fruktozowy lub syrop kukurydziany jakość takiego batona znacznie spada. Sztuczne słodziki (takie jak erytrytol, sorbitol i maltitol) nie są lepszą opcją: często powodują wzdęcia i gazy.

 

  1. Błonnik. To kluczowy składnik każdego batona proteinowego. Błonnik znakomicie wypełnia i daje uczucie sytości do momentu, gdy będziemy mogli przystąpić do normalnego posiłku. Błonnik optymalizuje proces trawienia, sprawiając, że wszystkie składniki odżywcze z batona są powoli i równomiernie wchłaniane przez organizm. Dobry baton proteinowy powinien zawierać nie mniej niż 5g błonnika.

 

  1. Tłuszcze. Całkowita zawartość tłuszczu w batonie wynosi zazwyczaj od 8 do 15g na porcję. Należy unikać batonów, w których składzie obecne są utwardzone tłuszcze roślinne, takie jak olej palmowy.

 

  1. Kalorie. Baton proteinowy o idealnym składzie powinien dostarczać od 200 do 250 kcal w jednej porcji. Są również batony o wyższej kaloryczności wynoszącej od 300 do 400 kcal na porcję. Takie batony potrafią skutecznie zastąpić normalny posiłek jednak w tym przypadku zawartość tłuszczów i cukrów będzie wyższa.

 

  1. Białko. Najważniejszy składnik batona proteinowego powinien stanowić co najmniej 1/3 masy produktu. Optymalna ilość białka na porcję wynosi nie mniej niż 20g. Białko w batonach zazwyczaj pochodzi ze źródeł mlecznych lub roślinnych. Najczęściej stosuje się białko serwatkowe, mleczne, sojowe oraz białko jajeczne. Alergikom oraz osobom stroniącym od produktów pochodzenia zwierzęcego polecane są batony oparte na proteinach ryżowych, konopnych lub grochowych.

 

Batony proteinowe – czy warto je stosować?

 

Batony proteinowe często stosuje się między posiłkami lub gdy mamy ochotę na coś słodkiego, a jednocześnie staramy się ograniczać ilość spożywanego cukru. Dostępne są w wielu pysznych smakach, dzięki czemu skutecznie zaspokajają nasz apetyt na słodycze. Najlepszą porą na zjedzenie batona proteinowego jest czas około treningowy. Spożywany przed ćwiczeniami zapewni stały i równomierny poziom uwalnianej energii, a po treningu dostarczy niezbędnych składników odżywczych i aminokwasów wspomagających rozwój masy mięśniowej. Z całą pewnością żadna przekąska nie powinna całkowicie zastąpić nam normalnego, pełnowartościowego posiłku. Po batona proteinowego warto sięgnąć w sytuacjach „awaryjnych”, gdy pośpiech i brak czasu wymagają szybkiego zaspokojenia uczucia głodu i uzupełnienia naszego zapotrzebowania dietetycznego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *